top of page
bookmark tag 2.png
דנאית הדורה תפוח סדום פרח.png
פרפר לבנין צהבהב_edited_edited.png
bookmark tag 3.png

 

יחד בצמיחה!

 

עקב המצב:

50% הנחה על לוחות השנה והיומנים 

קוד קופון :

 

צופיתבוהקת

מוקאפ מלבן אנגלית דף פנימי ספטמבר (1).jpg
לוח שנה בגינה
מודעה לוח ויומן.jpg
מארזי יומן ולוח
דבורה 2

הכל על גינת ירקות קיץ - מדריך שתילה, השקיה והדליה


את צמחי הקיץ נהוג לזרוע ולשתול בין מרץ למאי. צמחים שישתלו לאחר מכן עלולים להיתקל בקשיים בהתבססות, בגלל החום והתרבות המזיקים.

רבים מזרעי הקיץ הם גדולים ומתאימים לזריעה ישירה באדמה.

(אבל יש מקרים שנעדיף להנביט גם אותם במשתלה, ויש גם צמחים בעלי זרעים קטנים, שבהחלט כדאי להנביט קודם)

הנבטת הזרעים - במכלים קטנים; כוסיות, עציצים קטנים , מגשי שתילה עם חורים רחבים וכדומה. ממלאים את המכלים באדמת גן (אדמה קלה) רצוי ללא דשן, ומטמינים בכל עציץ זרע או שניים, דואגים לללחות האדמה עד לנביטה. לאחר התפתחות של 3 עלים אמיתיים או יותר מעבירים לאדמה.

הכנה לשתילה - את האזור המיועד לשתילה משקים היטב בצינור או בטפטפת. ההרטבה צריכה להיות עמוקה עד לרוויה של האדמה באזור בו נשתול. לאחר השתילה נשקה שוב למנוע כיסי אוויר באדמה .

שתילה - יוצרים גומות הגדולות מעט מגדול השתילים (במרחק של כעשרה סנטימטרים מחור הטפטפת או האזור המושקה), מוציאים את השתיל מהעציץ בעדינות, ושותלים את השתיל ישר וללא מעיכות. מכסים באדמה, כך שכל בית השורשים יהיה מכוסה ומהדקים למניעת כיסי אוויר.

השקייה - ממשיכים לשמור על לחות האדמה ע"י השקיות קצרות עד להתבססות הצמח.

לאחר כשבועיים עוברים להשקיות ארוכות אחת ליומיים.

על האדמה להגיע למצב של יובש חלקי, על מנת שהצמח יפתח שורשים עמוקים.

בזמן תנובת הפרי כדאי להגדיל את כמות ההשקייה ב50% נוספים.

***

~ ככל שהצמח גדול יותר הוא מאדה דרך העלים יותר מים.

~ ככל כשחם יותר הוא צריך יותר מים .

~ ההשקיה צריכה להיות לעומק בית השורשים.

קצת על הדליה - רבים מצמחי הקיץ הם צמחים שבאופן טבעי ישאפו לטפס ולהיכרך, ויש להם סיבה טובה לכך: ההיאחזות תורמת ליציבות שלהם, מונעת שבירת ענפים, מגדילה את שטח החשיפה לאור, ומעל לכל – היא מונעת פגיעה בפירות, משום שכשהפירות מונחים ישירות על פני האדמה הם חשופים למחלות, רקבונות ומזיקים.

לצמחים המטפסים {שעועיות למיניהן, רבים ממשפחת הדלועים, פסיפלורה, גפן ועוד} יש איברים מיוחדים המיועדים לאחיזה הנקראים "קנוקנות" – איברים דקים ורגישים למגע: כשיפגעו בעצם זר הם יתחילו להסתלסל עליו, ובכך להיתמך בו.

ישנם צמחים אשר יבצעו הדליה בעצמם, ומה שנותר לנו, כגננים, לעשות זה לתמוך בהם בתהליך: להציב מבנה עליו הצמח יטפס ויכרוך עצמו. אבל הדלייה יכולה לסייע גם לצמחים משתרעים, שאינם יודעים להדלות את עצמם באופן טבעי; עגבניה, פלפל וחציל – יהנו מהדלייה מאותן סיבות ממש, ובהדלייה טובה – יגדילו את תנובת הפרי בצורה ניכרת! לצמחים האלה נצטרך לעזור קצת יותר, וממש לכרוך או לקשור את הענפים למבנה, ולגרום להם לטפס.הדליה של צמחי קיץ מאפשרת לנו לעצב במהירות את הצמח לצרכים שלנו – אפשר לצור סוכה, גדר חיה, הצללה, טיפי – או כל העולה על רוחנו, ותוך כמה שבועות – הם יהיו מכוסים בעלים ובפירות, שישיבו את נפשינו בימי החום.

עוד על הדליה כאן


רשימת ירקות קיץ, לפי סדר הא"ב:

אבטיח סיני

במיה

בטטה

דלעת

דלעת ליפה

דלעת בקבוק

חמניה

חציל

חמניה

טומטילו

מלפפון

מלון

נענע

עגבניה

עגבנית שרי

פלפל חריף

פקוס - מלפפון בלדי

קישוא

שלפח (דובדבן היהודים)

שעועית לוביה

שעועית לבלב

שעושית תאילנדית

ריחן (בזיליקום)

תירס מתוק


bottom of page